LinkedInissä on tällä hetkellä satoja miljoonia ammattilaisia ja yrityksiä käyttäjinä maailmanlaajuisesti, ja se on usein etenkin B2B-markkinoinnissa esimerkiksi Facebookia tehokkaampi työkalu. Vaikka LinkedIniä ei käyttäisikään aktiivisesti uusien asiakkuuksien luomiseen tai sidosryhmien kanssa kommunikointiin, vähintään passiivinen läsnäolo LinkedInissä alkaa joillakin aloilla olla jo välttämättömyys uskottavuuden ylläpitämiseksi. LinkedIn on viime aikoina laajentanut käyttäjien mahdollisuutta julkaista blogityyppistä sisältöä, minkä ansiosta erityisesti asiantuntijayritysten on entistä helpompi tuoda siellä esiin osaamistaan ja palvelujaan.
Ensimmäinen askel LinkedInin käyttöönottoon on oman yrityssivun luominen. Teknisesti se on yksinkertaista, mutta sisältöön kannattaa panostaa. Tärkeintä on ymmärtää, mikä yrityssivun funktio ja päämäärät tulevat olemaan ja millaista yleisöä sivulle tavoitellaan. Ennen sivun luomista kannattaa siis selvittää ovatko omat asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit LinkedInissä, mistä he ovat olleet siellä kiinnostuneita ja miten heillä on ollut tapana käyttää palvelua. Myös se on hyvä pitää mielessä, että LinkedInin yrityssivut ovat luonnostaan hakukoneystävällisiä ja helposti hakukoneoptimoitavia. Oikeita avainsanoja sisältävä ja ytimekäs yrityskuvaus voi siis merkittävästi lisätä yrityksen näkyvyyttä internetissä myös LinkedInin ulkopuolella, ja siksi voi olla perusteltua käyttää näissä tehtävissä apuna hakukoneoptimoinnin ammattilaista.
Asiantuntijayrityksen on helppo julkaista LinkedInissä muita käyttäjiä kiinnostavia päivityksiä, koska sillä on runsain mitoin sellaista tietoa, jota muilla ei ole. Samoin asiantuntijayrityksellä on parhaat edellytykset seuloa internetin valtavasta uutisvirrasta oman erityisalan olennaisimmat ja hyödyllisimmät artikkelit. Monet LinkedIn-asiantuntijat suosittelevatkin, että omien palvelujen mainostamisen ja omien blogitekstien tai uutisten julkaisemisen rinnalla yritys linkittää myös muiden asiantuntijoiden tuottamaa sisältöä. Tällä tavalla yritys pystyy tarjoamaan LinkedIn-sivunsa seuraajille mielekästä ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti ja riittävän usein, ja sitä kautta hankkimaan yhä enemmän seuraajia, esittelemään asiantuntijuuttaan ja vakiinnuttamaan asemaansa erityisalansa mielipidejohtajana.
Ryhmät ovat hyvä keino sekä LinkedInin käyttöä vasta aloittelevalle että jo pitempään sitä hyödyntäneelle yritykselle kasvattaa tietoisuutta yrityksestä. Jos omalla erikoisalallanne ei vielä ole olemassa suomenkielistä ryhmää, ei huolta: uuden ryhmän perustaminen on loistava tapa tuoda omaa osaamistaan esiin ja saada uusia kontakteja. Suomalaiset yritykset ovat heräämässä tähän uuteen sosiaalisen median kulttuuriin amerikkalaisia hitaammin, mikä tarjoaa halukkaille mahdollisuuksia toimia erikoisalansa kärkijoukoissa myös LinkedInissä.