Tässä blogitekstissä käsitellään hakukoneoptimointia kotisivujen tilaajan näkökulmasta, eli mitä sinun tulee yrityksesi nettisivujen tilaajana tietää aiheesta ja mitä seikkoja on syytä ottaa huomioon, kun tuotat sisältöä kotisivuillesi.
Termi ’hakukoneoptimointi’ tulee suomennetuista sanoista ’search engine optimization’, ja se tarkoittaa käytännössä sivuston optimointia Google-hakuja varten, jotta nettisivut sijoittuisivat mahdollisimman korkealle hakutuloksissa toivottujen hakusanojen kautta. Google on tätä blogipäivitystä kirjoitettaessa suosituin hakukone yli 65 prosentin markkinaosuudella (tiedot ovat yhdysvaltalaisista seurantapalveluista – Suomessa Googlen osuus voi olla selvästi suurempikin). Toisena olevalla Bingillä on vajaan parinkymmenen ja kolmantena olevalla Yahoolla hieman yli kymmenen prosentin markkinaosuus – muut tulevat kaukana perässä. Suurin osa pienen yrityksen kotisivujen hakukoneoptimoinnista (kuten nettisivujen sisäinen hakukoneoptimointi) on sivuston toimittajan vastuulla. Hakualgoritmit muuttuvat jatkuvasti ja parhaat optimointikäytännöt niiden mukana, eli alaa seuraava asiantuntija on tyypillisesti paras henkilö tekemään sivuston hakukoneoptimoinnin. Sivuston tilaajan (tai sisällöntuottajan, jos kyseessä on eri taho) pitää lähinnä ottaa huomioon nettisivujen otsikointiin ja asiasisältöön liittyviä seikkoja.
Heti aluksi kannattaa miettiä, millä hakusanoilla toivot nettisivujesi löytyvän ja sijoittuvan. Tämä on ehkäpä tärkein hakukoneoptimoinnin osa-alue. Optimoinnilla voidaan saavuttaa hyvät hakutulossijoitukset, mutta jos sanat eivät kuvaa tuotettasi tai palveluasi riittävän hyvin, asiakkaat eivät sittenkään päädy sivuillesi. Tästäkin blogista löytyy esimerkki: Google-haku ”pienyrityksen nettisivut” tuottaa kyllä loistavan sijoituksen tälle blogille, mutta vastaavia hakuja ei tehdä kovin montaa verrattuna muihin hakuihin. Paremman tuloksen voisi saada vaikkapa ”pienyrityksen kotisivut” tai ”pienen yrityksen kotisivut” -sanoihin panostamalla. Toisaalta yleisimmillä hakusanoilla on myös kova kilpailu sijoittumisesta, joten jonkinlainen tasapaino kannattaa yrittää löytää.
Hakusanoja miettiessä kannattaa pitää mielessä myös epäsuoria reittejä. Esimerkiksi internet-sivuja tuottava yritys voi hyötyä siitä, että yrityksen sivustolla mainitaan hakukoneoptimointi (tai yrityksen sivustolla on blogi, jossa käsitellään pienen yrityksen kotisivuja). Nettisivujesi toimittaja voi usein auttaa sopivien hakusanojen ideoimisessa ja kartoituksessa. Kun hakusanoja tai -lauseita on mietitty parisenkymmentä tai sinnepäin, niistä on hyvä koota lista. Kaikkia hakusanoja ei suinkaan käytetä samalla sivulla tai samassa kirjoituksessa, vaan lista pidetään mielessä sivuston tekstejä kirjoitettaessa ja hakusanoja sijoitellaan sinne tänne siten, että ne istuvat tekstiin luontevasti – termien ’spämmäämistä’ eli runsasta ja toistuvaa käyttöä on syytä välttää.
Sivustosi tekstejä luotaessa sinun osuutesi kotisivujen sisällöntuottajana korostuu, koska tuotteidesi tai palveluidesi kuvaukset ovat luultavasti sinun laatimiasi. Pidä edeltävässä kappaleessa olleet asiat mielessä: liika hakusanojen käyttö voi jopa huonontaa tulosta. Asiantuntijalta kysyminen on paras tapa varmistua siitä, että hakukoneoptimointi tehdään hyvin. Hyvänä nyrkkisääntönä hakukoneoptimointia varten kannattaa pyrkiä tuottamaan luettavia, hyvin jäsenneltyjä, kiinnostavia ja tarpeeksi pitkiä tekstejä – hakukoneet kuitenkin haluavat tuottaa sellaisia korkean sijoituksen tuloksia, jotka ovat käyttäjillekin mielenkiintoisia. Materiaalin originaalius on plussaa, ja eri sivuilla toistuvaa sisältöä tulee välttää. Sivustolla olevat häiritsevät mainokset alentavat myös hakukonesijoitusta. (Google 2011)
Nettisivujesi toimittaja voi huolehtia varsinaisesta teknisestä hakukoneoptimoinnista kuten verkkotunnusten nimeämisestä, sivuston sisäisestä linkityksestä, sivuston toimintavarmuudesta ja nopeudesta (jotka myös vaikuttavat sijoituksiin), mutta sinun olisi hyvä haalia linkkejä sivustollesi esimerkiksi yhteistyökumppaneiltasi tai muilta tuotteistasi kiinnostuneilta. Sivustollesi osoittavat linkit parantavat hakukonesijoitusta, mutta tässäkin kannattaa pitää mielessä, että hakukoneet pyrkivät suodattamaan pois esimerkiksi maksullisia linkkihakemistoja tai muita ostettuja linkkejä.
Google 2011: More guidance on building high-quality sites, available at:
http://googlewebmastercentral.blogspot.fi/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality.html
Kuva: Pixabay