Tässä blogitekstisarjassa tarkastellaan nettisivujen suunnittelua ja toteutusta pienyrityksen näkökulmasta. Ensimmäisen bloggauksen aiheena on sopivasti ensivaikutelma. Googlen tutkimuksen mukaan katsoja muodostaa esteettisen ensivaikutelman verkkosivusta jopa lyhyemmässä ajassa kuin sekunnin kahdeskymmenesosassa. Kaikki nettisivut eivät edes lataudu kokonaisuudessaan noin nopeasti, ja latautumisnopeus onkin se ensimmäinen verkkosivun käyttökokemukseen vaikuttava asia: hitaasti latautuva sivusto vaikuttaa kömpelöltä. Muita ensivaikutelman kannalta myönteisiä asioita ovat nettisivun yksinkertaisuus ja standardinomaisuus.
Yksinkertaisuus tarkoittaa pelkistettynä sitä, että sivustolla on hillitty määrä elementtejä kuten tekstiä, kuvia ja linkkejä. Elementtien välissä pitäisi myös olla riittävästi tyhjää tilaa. Sivusto ei siis saisi näyttää kiireiseltä tai sekavalta. Standardinomaisuus tarkoittaa puolestaan sitä, että sivuston tulisi vastata yleisiä odotuksia saman aihepiirin verkkosivujen rakenteesta. Toki voi olla hyväkin asia, että verkkosivu poikkeaa piristävästi perinteisistä näkymistä, mutta irtiottoja tehdessä on syytä pitää pää kylmänä. Tavallinen on turvallista, vaikka se toki ei kaikissa tapauksissa päde. Jos kohderyhmä on entuudestaan tiedossa ja sopivan rajallinen, on mahdollista tehdä verkkosivuista enemmän asiakaskuntansa näköinen. Esimerkiksi lemmikkieläinkaupan verkkosivuilla voinee hyvällä omallatunnolla hassutella kuvien ja fonttien kanssa, kun taas yksityisen tilitoimiston kohdalla sellainen saattaisi antaa hieman epäluotettavan kuvan.
Joissakin tapauksissa tavallisesta ja tylsästä poikkeava ulkoasu on jopa edellytys – näin on erityisesti silloin, kun halutaan tavoittaa nuorisoa tai tiettyjen osakulttuurien edustajia, vaikkapa jonkin musiikkigenren ympärille kiteytynyttä asiakaskuntaa. Perinteinen ulkoasu ei siis olisi uskottava ja saattaisi karkottaa asiakkaita. Ensivaikutelmaan kuuluu myös kiinteästi se, että markkinointitarkoituksessa tehdyn nettisivun on syytä esitellä markkinoitava yritys, tuote tai palvelu selkeästi ja napakasti. Vierailijan tulisi olla mahdollista saada ensimmäisten vierailusekuntien aikana käsitys siitä, mitä tuotetta tai palvelua verkkosivun on tarkoitus esitellä. Jos vierailijaa sattuisi kiinnostamaan enemmänkin, lisätiedon pitäisi olla helposti löydettävissä ja yhteystietojen ynnä muun olennaisen tiivistys jo etusivulle on toki suotavaa.
Jos tämä tuntui liian yleispätevältä tai itsestäänselvältä, älä huoli – seuraavissa blogauksissa pureudutaan yksityiskohtaisemmin näihin ja muihin ulkoasuun sekä käytettävyyteen liittyviin seikkoihin. Käsittelemme tarkemmin mm. yleisilmettä ja erilaisia layoutteja, navigaatiota, yhteensopivuutta, esteettömyyttä sekä hyvää tapaa jäsennellä sivustolla oleva informaatio.
Teksti on julkaistu aiemmin Avitaksen vanhojen nettisivujen blogissa.
Kuva: https://pixabay.com/fi/opiskelija-kirjoittaminen-849825/