Teemme Avitaksella erilaisten toimistotöiden ja Internet-sivujen lisäksi myös verkkokauppojen suunnittelua ja toteutusta. Verkkokaupan suunnittelu voi tulla eteen yrityksen perustamista miettiessä tai jo olemassa olevan kivijalkamyymälän toiminnan laajentuessa tai muuttuessa. Uuden yrityksen perustamista miettiessä yksi keskeisimmistä kysymyksistä monelle onkin varmasti perustaakko verkkokauppa, kivijalkamyymälä vaiko kenties molemmat. Tässä blogitekstissä pohdin vaihtoehtoja niin asiakkaan kuin yrittäjänkin kannalta. Oikeaa vastaustahan kysymykseen ei ole, vaan jokaisen on asia mietittävä omalta kantiltaan. Molempien tarkoitus on kuitenkin sama, eli saada myyntiä, keinot tähän vain vaihtelevat.
Verkkokaupan kohdalla hyviksi puoliksi asiakkaan kannalta muodostuu asioinnin helppous. Nykypäivänä puhelimien, tablettien ja hyvien internet-yhteyksien ansiosta ostoksien teko voi tapahtua melkeinpä missä vain. Tuotteet voi tilata mistä päin maailmaa vain ja halutessaan ne saa suoraan kotiovelle. Maksaminen käy kätevästi, maksutapoja on monia ja usein ostoksille saa myös maksuaikaa. Asiakkaan ei tarvitse jonotella sovituskoppiin ja kassalle eikä stressaantua ruuhkassa. Ostoksien tekeminen ei ole myöskään sidottu kaupan aukioloaikoihin. Verkkokaupassa tuotteiden ja hintojen vertailu käy kätevimmin ja itse ainakin tuotteesta tietoa halutessani katson aina ensin netistä. Tuotteista löytyy netistä usein myös asiakkaiden arvioita, joista voi ostopäätöstä tehdessä olla hyötyä.
Kivijalkamyymälän vahvuuksia asiakkaan kannalta on tuotteiden konkreettinen näkeminen sekä kenties myös sovittaminen ja kokeileminen. Itse ostan esimerkiksi kaikki vaatteeni mieluiten kivijalkaliikkeestä, jotta pääsen sovittamaan niitä. Usein verkkokaupoista tilaamani vaatteet ovat olleet joko enemmän tai vähemmän epäsopivia tai erilaisia kuin tuotteen kuvaus on antanut ymmärtää. Jotkin vaatteet olen silti päättänyt jättää palauttamatta laiskuuttani ja ajatellut, että eiköhän sille jotain käyttöä joskus löydy. Useimmiten ei kuitenkaan löydy, ja vaate menee seuraavassa vaatekaapin siivouksessa kierrätykseen. Joissakin liikkeissä myös palautuksen postimaksut jäävät asiakkaan maksettavaksi ja sekin vaikuttaa palauttamatta jättämiseen. Näissä tapauksissa on kuitenkin pitänyt käydä ostamassa sopiva vaate verkkokaupan jälkeen jostakin kivijalkamyymälästä. Rahaa ja vaivaa olisi säästynyt suoraan kivijalkaliikkeestä ostaessa. Verkkokaupoissa voi joskus myös olla vaikea kuvata tuotteen ominaisuudet ja ulkonäkö täysin oikein. Värit ovat joissakin tuotteissa erittäin tärkeitä ja laitteiden näytöt näyttävät ne hieman erilaisina kuin miltä ne luonnossa näyttävät. Vielä yksi mainittava asia on kivijalkaliikkeen käteismaksuvaihtoehto. Jotkut asiakkaat käyttävät mielellään edelleen ostoksissaan käteistä ja sen käyttäminenhän ei verkkokaupoissa onnistu.
Yrittäjän kannalta verkkokauppa voi olla helpompi ja lisäksi lähes aina selvästi edullisempi vaihtoehto. Sitä varten ei välttämättä tarvitse erillistä liiketilaa, riippuen tietenkin tuotteista ja toiminnan laajuudesta. Asiakaspalvelu tehdään puhelimitse ja sähköpostitse, jolloin se ei ole täysin sidottu tiettyyn aikaan ja paikkaan. Oikeastaan välttämättä mikään verkkokauppaan liittyvä työ ei ole aikaan sidonnainen, paitsi puhelinasiakaspalvelussa on hyvä olla tietty aika, jolloin puhelimeen vastataan. Asiakaspalveluun, tuotteiden nopeaan toimittamiseen ja tuotteiden vaivattomaan palauttamiseen/vaihtamiseen on kuitenkin panostettava samalla tavalla kuin kivijalkakaupassakin. Kynnys verkkokaupan perustamiseen saattaa olla pienempi kuin kivijalkaliikkeen perustamiseen. Nettiin kaupan perustaminen on nykyään tehty melko helpoksi ja edullistakin se on. Asiantuntijan apua siinä tosin saattaa tarvita ja työn antamista ammattilaiselle kannattaakin harkita, jos itsellä ei ole kokemusta asiasta.
Monilla aloilla verkkokaupan ja kivijalkamyymälän yhdistäminen voi olla toimiva ratkaisu. Verkkokaupalla on helppo aloittaa ja kivijalkakaupan voi perustaa myöhemmin esimerkiksi verkkokaupan tuoman pääoman turvin. Paikallisen kivijalkakaupan ja koko Suomea (ja ehkä myös ulkomaita) palvelevan verkkokaupan markkinointi eroaa kuitenkin merkittävästi, mikä on hyvä ottaa huomioon jo perustamista suunniteltaessa.