Nettisivujen sisällön suunnittelu tehdään usein yhteistyössä nettisivun toimittajan kanssa. Asiakkaalla on mahdollisuus visioida ja vaikuttaa sivuston sisältöön sekä ulkonäköön yhdessä ammattilaisen kanssa, ja myös toimittaa omia materiaalejaan nettisivuja varten. Tätä prosessia varten on hyvä tietää ja miettiä etukäteen muutamia perusasioita, joita tämä blogiteksti esittelee. Nettisivujen sisältö ja toiminnallisuus suunnitellaan sivujen käyttötarkoituksen mukaan. Nettisivujen ensisijainen tarkoitus on yrityksesi liiketoiminnan tukeminen, ja siksi sivuston tulee kyetä vastaamaan nopeasti ja mieleenpainuvasti seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on tuote?
- Miten tai mistä tuotetta saa?
- Miksi tuote kannattaa hankkia juuri sinulta?
Näistä perusteista lähdetään liikkeelle. Joskus ei muuta tarvitakaan – nettisivu on tällöin minimalistinen käyntikorttisivu, jolla kerrotaan perusasiat yrityksestä ja sen tuotteista. Käyntikorttisivu ei yleensä sisällä muita ominaisuuksia kuten tuotegalleriaa tai blogia. Käyntikorttisivun sisältöä ei myöskään useimmiten päivitetä sen luomisen jälkeen. Sinun kannattaa miettiä etukäteen, millaisia toiminnallisuuksia haluat yrityksesi nettisivuille. Nettisivun toimittajan on hyvä tietää, mikäli haluat itse päivittää sivustosi sisältöä tai jos epäilet, että sivustosi voi tulevaisuudessa kaivata uusia toiminnallisuuksia, esimerkiksi verkkokaupan. Tällöin toimittaja voi hyvissä ajoin suunnitella ratkaisun, eikä tulevaisuudessa koidu liikoja kustannuksia toteutustavan vaihdosta tai pahimmassa tapauksessa kokonaan uusien nettisivujen rakentamisesta.
Sivuston sisällön päivittäminen ei enää nykyään ole erityisen haastavaa mm. julkaisujärjestelmien ansiosta. Jonkin verran tietokoneen käyttötaitoa se kuitenkin vaatii. Kannattaa myös pohtia, onko sinulla aikaa ja resursseja päivittää sisältöä riittävän ahkerasti. Esimerkiksi blogiin on syytä lisätä säännöllisesti sisältöä, jotta asiakkaasikin näkee, että olet aktiivinen. Voi olla jopa parempi jättää blogi kokonaan pois kuin päivittää sitä vain ani harvoin. Omien materiaalien, kuten logojen, tuotekuvien ja tekstien, toimittaminen nettisivun toteuttajalle tehdään suunnitteluvaiheessa. Suurin osa sivustosi teksteistä, etenkin tuotteiden tai palveluiden kuvaukset, tulee luultavasti sinulta. Voit hyödyntää ulkopuolisia ammattilaisia esimerkiksi mainostekstien tuottamisessa tai oikoluku- ja tyyliseikoissa, mutta olet itse paras asiantuntija tuotteillesi. Jos olet jälleenmyyjä, voit saada tuoteinformaatiota tavarantoimittajiltasi – kannattaa tarkistaa, mitä materiaaleja heillä on tarjolla.
Pidä huoli siitä, että toimittamasi kuvat ovat teknisesti niin laadukkaita kuin mahdollista. Aika usein törmää sellaiseen tilanteeseen, että kuvien resoluutio ei ole riittävä kaikkiin tarkoituksiin, etenkin jos samojen materiaalien pohjalta tehdään painotuotteita. Graafisen suunnittelun ammattilaiset voinevat toimittaa kuvansa myös vektorigrafiikkana, jolloin resoluutio ei ole ongelma. Tarkista kuitenkin nettisivun toimittajalta, mitä tiedostomuotoja he voivat hyödyntää. Jos sinulla ei ole tuote- tai kuvituskuvia omasta takaa, voit kysyä nettisivujesi toimittajalta, osaako hän suositella sinulle tuotekuvaajaa tai onko toimittajan mahdollista hankkia kuvituskuvia sivustollesi. Kuvapankeista löytyvät kuvituskuvat ovat usein hyvin geneerisiä ja niihin saattaa törmätä muuallakin netissä, mutta joskus se on ainut vaihtoehto. Kannattaa kysyä nettisivujesi tekijältä.
Sisällön suunnittelu yhteistyössä nettisivun toimittajan kanssa voi tapahtua monella tavalla. Ideoita voi vaihtaa sähköpostin välityksillä tai yhteisissä suunnittelupalavereissa. Voit etsiä esimerkkejä nettisivuista, jotka miellyttävät sinua ja käyttää niitä esimerkkeinä suunnittelutyössä. Sivujen luonnostelu paperille voi myös olla hyvä tapa esittää visiosi nettisivujesi toimittajalle. Suunnitteluyhteistyö sujuu parhaiten, kun kumpikin suunnittelun osapuoli antaa tilaa toistensa visioille ja asiantuntemukselle. Nettisivujen suunnittelun ammattilainen tietää alan trendit ja parhaat käytännöt, ja sinä olet oman yrityksesi tuotteiden sekä asiakaskunnan paras tuntija. Teidän kummankin parhaana intressinä on saada työn alla olevasta sivustosta tyylikäs ja houkutteleva.
Blogipostaus on julkaistu ensimmäisen kerran Avitaksen vanhojen nettisivujen blogissa.
Kuva: https://www.pexels.com/photo/meeting-pencils-macbook-notebooks-40120/