Oman virtuaaliassistentin palkkaaminen on ollut maailmalla jo hyvän aikaa ”se” juttu ja virtuaalisesti työskentelevien assistenttien suosio on vähitellen kasvanut myös koto-Suomessa. Mikä sitten mahtaa olla kasvavan suosion takana ja kuinka asiakkaamme hyötyvät tarjoamistamme palveluista?
Ensinnäkin virtuaaliassistentti on oiva apu niin pienyrittäjälle kuin kasvavallekin yritykselle, yksityishenkilöitä unohtamatta, koska virtuaaliassistentin palkkaaminen on helppoa ja usein taloudellisesti kannattavampaa kuin kokoaikaisen ja vakituisen henkilön palkkaaminen. Virtuaaliassistenttien palveluiden käyttäminen on myös joustavaa, koska asiakkaan ei tarvitse sitoutua pitkiin sopimuksiin, vaan palveluita voi käyttää vain tarpeen tullen. Asiakkaamme teettävätkin meillä hyvin eri pituisia projekteja, kertaluontoisista toimeksiannoista viikottain tai kuukausittain toistuviin työtehtäviin. Toimeksiantoja voi hoitaa jatkuvasti sama assistentti tai asiakas voi valita vaihtuviin tehtäviin tilannekohtaisesti parhaiten sopivan asiantuntijan, sillä jokaisella assistentilla on oman koulutuksensa, työhistoriansa ja kokemuksensa mukanaan tuomaa erityisosaamista. Asiakas voi myös tarvittaessa hyödyntää työprojektissaan koko assistenttitiimin osaamista.
Mitä kaikkea virtuaaliassistentti voi tehdä?
Assistentille voi muun muassa ulkoistaa työtehtävät, joihin ei oma aika tai kiinnostus riitä. Asiakkaamme käyttävät apuamme esimerkiksi erilaisissa toimisto- ja sihteeritöissä: Teemme laskutusta, reskontraa ja kirjanpidon avustavia tehtäviä (esim. kuittien digitalisointi, järjestely ja lähettäminen kirjanpitäjälle). Huolehdimme myös asiakkaidemme sähköpostin, kalenterin ja rekisterien ylläpidosta sekä hoidamme alusta loppuun tapahtuma-, kokous- ja matkajärjestelyt. Monet toimeksiannot sisältyvät myös erilaisia tekstinkäsittelyllisiä toimenpiteitä kuten oikolukua, puhtaaksikirjoittamista, tekstin stylisointia tai litterointia eli sanelujen tai videoiden (esimerkiksi luentotallenteiden tai infovideoiden) puhtaaksikirjoittamista.
Rutiininomaisten ja toisteisten toimistotöiden lisäksi olemme asiakkaiden apuna tehtävissä, jotka eivät välttämättä ole heidän erikoisalaansa. Huolehdimme asiakkaidemme puolesta muun muassa internet-markkinoinnin, esimerkiksi Google AdWords- tai Facebook mainoskampanjoiden, toteuttamisen tai tekstien tuottamisen erilaisiin tarkoituksiin, kuten sosiaaliseen mediaan, uutiskirjeisiin tai blogeihin. Yksi erikoisalamme on internet-sivujen sekä verkkokauppojen suunnittelu ja toteutus, minkä lisäksi ylläpidämme ja päivitämme asiakkaidemme internet-sivuja heidän toiveidensa mukaan. Markkinoinnin lisäksi teemme asiakkaillemme myös graafista suunnittelua ja kuvien editointia.
Virtuaaliassistenttien työnkuva on siis varsin monipuolinen ja mahdollisia työtehtäviä on lukemattomia. Jokainen asiakas myös hyötyy palveluistamme eri tavalla; osa haluaa ulkoistaa ne työt, joihin oma aika, kiinnostus tai osaaminen eivät riitä ja toisilla taas voi olla tavoitteena keskittyminen itseä kiinnostaviin työtehtäviin. Jos virtuaaliassistentin palkkaaminen kiinnostaa, on hyvä aloittaa miettimällä, mitä tehtäviä joku toinen voisi puolestasi hoitaa, mistä et pidä tai mitkä tehtävät tuottavat harmaita hiuksia. Näin ensimmäinen askel kohti uudenlaisia sihteeripalveluja on otettu.